
LONDON NEWSPAPERS: 

THEIR OWNERS 
and 

CONTROLLERS 

THE DAILY TELEGRAPH'S 

Three-Quarters of a Million Sak 

by 

LORD CAMROSE. 

Price Threepence 



LONDON NEWSPAPERS: 

THEm OWNERS 
and 

CONTROLLERS 

B y 

LORD CAMROSE 



IN EXPLANATION 

In re'-issuing the article which appeared in THE DAILY TELEGRAPH 

on the 13th June I have thought it desirable to make some 

re-arrangement and to supplement my remarks in certain 

directions. 

Originally my idea was to take the occasion of THE DAILY 

TELEGRAPH passing the three-quarters of a million mark as an 

opportunity of saying something concerning the progress of the 
paper. I have done this when we have attained previous high­

water marks as I know readers of THE DAILY TELEGRAPH 

to be very interested in the subject. 

Starting by telling the facts of the ownership of THE DAILY 

TELEGRAPH itself, I was led on to give similar information 

concerning the other London newspapers. I was persuaded 
that the public wanted to know who are the controllers of the 

various journals and whose are the views these journals express. 

That I was not wrong in this belief is proved by the hundreds of 

letters I have received since the publication of the article. 

A great many people have expressed surprise at the difference 

in the amount of money employed as expressed in the capital of 

the various owning companies. This is more apparent than 

real, as I specifically made clear in one or two cases. To produce 

to-day a newspaper which aims at a nation-wide sale must 

necessarily involve buildings and plant which run into many 

hundreds of thousands of pounds. 

To take the case of THE DAILY TELEGRAPH, the land, buildings 

and plant owned by the company-all of which are necessary for 

the actual production of the paper-cost, or are valued at, some­

thing like £1,300,000. In the case of the four "popular" papers 
it is probably very much more. This takes no account of working 

capital, stocks of paper or capital invested in other directions. 

Five or six years before the war Mr. Franklin Thomasson, 

of Bolton, with a few associates, started the "Tribune." It was a 

daily paper designed to compete with THE DAILY TELEGRAPH, 

2 



"Morning Post," and morning" Standard." The venture lasted 

some seventeen or eighteen months. When the paper was stopped 
it was losing about £1,600 a week. Mr. Thomasson and his 
friends had put up over £300,000, all of which was lost, except 
what was realised by the sale of the printing machinery. 

It was stated somewhere the other day that Mr. Thomasson 

and the Liberal Party were jointly to blame for allowing the 
paper to die when only a few more thousand pounds would have 

enabled it to turn the corner ! It is extraordinary how generous 
a view optimists can take of other people's money. 

I can vouch for the accuracy of the figures given above as they 
were supplied to me at the time by Mr. Thomasson. We had 

several interviews and I made a proposition to him of going half­
shares in an attempt to win success on different lines. He had 
had enough, however, and was also bitterly disappointed with 
the failure of the Liberal Party to come to his aid as they had 
promised to do. So the auctioneers came in instead and another 
wreck found its place on that well-marked chart of Fleet Street 
sinkings. 

But, to-day, Mr. Thomasson would have to find considerably 

more than £300,000 to start a London daily newspaper and 
finance it for eighteen months. His plant and buildings alone 
would require considerably more than that sum. Costs of produc­
tion are so substantially higher that even with a fair amount of 

progress in that period, his actual losses in the period would be 
greater than the total sum invested in the "Tribune." 

It is not surprising, in view of the ever-increasing costs and 
the magnitude of the organisation necessary for the production 
of a London daily newspaper, that the capital required runs into 

large figures. That is one of the reasons why the public is so 
largely interested in newspaper shares. 

In the case of the very few papers in which there is no public 
money invested the nominal amount of the owning company's 
capital has little relation to the actual money employed. The 

"News Chronicle," for example, is owned by the Daily News 

Ltd., a company with a share capital of £563,185. The proprietors 
have recently erected an additional building which in itself must 

3 



have cost a third of that amount, while the original buildings and 
the plant they contain represent a total greatly in excess of that 
figure. 

The share capital of THE DAILY TELEGRAPH is £240,000. The 
building extensions in Shoe Lane, now nearing completion, 

together with the machinery which is to be installed in it, will 
absorb a sum nearly equal to that figure. 

The "Times" has a building programme which will cost 
many hundred thousand pounds, to say nothing about the 
expenditure on a completely new plant. 

The " Evening Standard " is erecting premises and buying 
a new plant at a total cost of something like three-quarters of a 

million pounds. 
Nearly every Daily and Evening paper in London has been 

compelled in recent times to spend large sums on building 
operations and the modernisation of plant. 

Assuredly a London daily newspaper to-day is not an attractive 
game for the speculator or even for the wealthy party supporter of 

the old days who did not mind risking £50,000 or £100,000. 

In the re-arrangement I have made of the matter which 

appeared in THE DAILY TELEGRAPH, the portion of the article 
dealing with the London newspaper owners and their controllers 
has been placed first. 

I have added to the photographs those of Major Astor as 

controlling owner of the " Times," Viscount Astor as owner of 
The "Observer," Mr. Laurence Cadbury as representing the 
Cadbury family ownership of the "News Chronicle" and the 
" Star," also that of Mr. A. Barnes, M.P., who is the chairman 
of the company owning" Reynolds Weekly." 

To complete the gallery- and " by request " - I have 
included a photograph of the author. 

- -/~ 
DAILY TELEGRAPH AND MORNING POST, 

LONDON. 

19th June, 1939. 
4 



LORD CAMROSE 
Daily Telegraph & Morning Post 



LONDON NEWSPAPERS: 

THEIR OWNERS 
and 

CONTROLLERS 

T HE ownership and control of the London newspapers is 

to-day a matter of public interest and discussion. I have 

thought it worth while to compile the details and give a 

comprehensive summary of this ownership. 

First of all, so far as THE DAILY TELEGRAPH itself is con­

cerned, the editorial control is entirely in my hands, and has been 

since 1928. 
The Daily Telegraph, Limited is a private company in which 

the whole of the Ordinary capital and a large proportion of the 

Preference shares belong to me and to members of my immediate 

family. 

The remaining Preference shares were taken by Lord Kemsley 

and Lord Iliffe, when our partnership was dissolved on January 1, 

1937, and I relinquished my position of chairman and editor-in­

.chief of Allied Newspapers. There are no other shareholders 

.and no public money of any kind. 

The capital is expressed in the purely nominal sum of £240,000. 

The " Times " is owned by the Times Publishing Co., Ltd. 

At the time of his death Lord Northcliffe was the preponderating 

proprietor. A short time before he had purchased from Mr. John 

Walter the only large holding left in the Walter family, and the 

interest of that family in the " Times " had been reduced to a 

.comparatively small number of shares. The late Sir John Ellerman 

was the only other large holder. 

After Lord Northcliffe's death his shares were purchased from 

,the executors by Major The Hon. John J. Astor. Members of 
5 



LONDON NEWSPAPERS: THEIR OWNERS AND CoNTROLLERS 

the Walter family then re-acquired an interest by purchasing the 
Ellerman shares. 

Lord Rothermere was a competitor for the Northcliffe holding 
and the matter was before the Courts. It is understood that 
Major Astor's purchase involved a sum of from £1,300,000 to 
£1,400,000 and that Lord Rothermere's bid was only £50,000 less. 

In my opinion Major Astor made an excellent purchase and his 
ownership has proved to be a good thing for the paper and for 
the staff. He has left the editorial control largely in the hands of 
the editor, Mr. Geoffrey Dawson, and has concerned himself 
principally with the business side. 

The Times Holding Company, Ltd., was subsequently formed 
for the purpose of establishing joint ownership of the Astor and 
Walter holdings. It has a capital of £580,000, divided into ro,ooo 
Ordinary A and B shares and 570,000 Preference shares. Major 
Astor owns the 9,000 B Ordinary shares and 5 r 3,000 Preference 
shares. The r,ooo A Ordinary shares and 57,000 Preference shares 
are in the name of Mr. John Walter. The whole of the voting 
rights are vested in the B Ordinaries, except in the event of the 
sale of the paper or the liquidation of the company owning it. 
The A shares then have nine votes each, which gives them equal 
voting rights with the others. 

The Times Publishing Co. is a public one and the annual 
accounts are published. The last circulation certificate issued 
showed the daily sale of the " Times " to be 204,491. 

Outside THE DAILY TELEGRAPH and the "Times" and the 
two financial and one sporting paper, there are six daily and three 
evening newspapers. Two of the six dailies are picture or tabloid 
papers, the "Daily Sketch" and the "Daily Mirror." The 
remaining four, the " Daily Express," the " Daily Herald," the 
"Daily Mail" and the "News Chronicle "-placing them in 
order of their sales-are what are called " popular " journals. I 
will deal with each of them in turn. 

Easily the largest circulated is the " Daily Express," actively 
and personally controlled by Lord Beaverbrook. For a very short 
time, at the height of the Tariff Reform controversy, Lord 
Beaverbrook was the owner of the now defunct "Globe." He 

6 



LONDON NEWSPAPERS: THEIR OWNERS AND CONTROLLERS 

disposed of that interest to Mr. Dudley Docker before acquiring, 
in 1913, his first holding in the "Daily Express." 

Allied with the " Daily Express," and owned by the same 
company, are the " Sunday Express " and the " Evening 
Standard," the former founded by Lord Beaverbrook in December, 
1918, and the latter acquired by him in conjunction with 
Lord Rothermere and the Daily Mail Trust in 1923 from the 
late Sir Edward Hulton. 

The owning company is a public one in which nearly 1,500,000 
seven per cent. Preference shares were issued to public subscrip­
tion. Out of the 408,000 Ordinary shares, over 75 per cent. are 
held by Lord Beaverbrook directly and indirectly. The balance 
is in the hands of the public and there is a market quotation, the 
present figure being in the neighbourhood of £2 12s. 6d. 

At one time the Daily Mail Trust owned a large number of 
shares in the " Daily Express " and in the private company then 
owning the " Evening Standard " ; but these were purchased 
by Lord Beaverbrook four or five years ago. 

The latter to-day, therefore, controls and largely owns one 
London daily, one evening, and one Sunday newspaper . 

• 

Nearest in sale to the "Daily Express" comes the Socialist 
newspaper, the " Daily Herald." It first appeared as a daily 
newspaper in 1912 and had a precarious existence, financed by 
collections amongst Socialist supporters and later by party 
money, until it was taken over in 1930 by Odhams, Ltd., the 
printing and periodical publishing firm. Under the arrange­
ment Odhams took 51 per cent. of the shares, the remaining 49 
per cent. being retained in the names of 32 Trade Union officials 
as trustees for the Unions. Of the nine directors five are 
nominated by Odhams and four by the Party. The present 
representatives of the latter are Sir Walter Citrine, Mr. A. A. 
Findlay, Mr. William Kean, and Mr. Ernest Bevin. 

The arrangement gave Odhams full control of the paper 
except in regard to its political policy. Here the Party has certain 
rights if the paper should adopt a different policy from that of 
the Party itself. In that event an arbitrator can be called in. 

7 



LONDON NEWSPAPERS: THEIR OwNERs AND CONTROLLERS 

To-day the" Daily Herald" has a circulation of over 2,000,000 

a day, an achievement which is undoubtedly due to the ability 
and energy of the chairman of Odhams, Ltd., Lord Southwood. 

Except for its political contents, which are not so extensive 
or pronounced as many members of the Party would like them to 

be, the " Daily Herald " is no different in its treatment of news and 
the doings of the world from its more plutocratic contemporaries. 

The owning firm, Odhams, Ltd., is a public company which 
has many publishing interests, including the Sunday paper, 
the" People." The present Sir John Ellerman recently became 
a large shareholder, but _ his investment only represents about 
one-tenth of the capital. There is no one shareholder or group 
·of shareholders who own a control. 

• 
Third on the list is the "Daily Mail." Founded by Lord 

Northcliffe in 1896, it occupied the leading place among the 
" popular " dailies for many years, both in sales and advertisement 
revenue. Allied with it are the "Evening News," the largest 
circulated evening paper, and the "Sunday Dispatch." 

All three are the property of Associated Newspapers, Ltd. 
Lord Northcliffe owned a majority interest in the company 

and on his death his shares were bought by his brother, Lord 
Rothermere. The latter formed a company called the Daily 
Mail Trust, to which he transferred these shares, and issued 

capital to the pubfic in the form of debentures, since redeemed. 
The Ordinary shares were taken up by Lord Rothermere 
and his associates and placed on the market at a later date. 
Some years later the name of the company, which has now other 
interests of a financial character, was changed to the Daily Mail 

and General Trust. 

In the same time the Trust has sold to the public a number of 
the shares it previously held in Associated Newspapers, and now 

owns something like 40 per cent. of the Ordinary capital. 

The 2,494,059 shares in the Trust are widely distributed 
among the public and the three largest holders are Daily Mirror 

8 



MR. GEOFFREY DAWSON 
Tirnes 

MAJOR ASTOR 
Tirnes 

(Principal Proprietor) 

LORD BEAVERBROOK 
Daily Express 

Sunday Express 
Evening Standard ' 

HON. ESMOND HARMSWORTH 
Daily M ail 

Evening News 
S unday Dispatch 



LONDON NEWSPAPERS: THEIR OWNERS AND CONTROLLERS 

Newspapers, Ltd., 168,905 shares, Sunday Pictorial Newspapers, 
Ltd., 148,500, and Brotherton and Co., Leeds, 42,900 shares. 

Lord Rothermere was chairman of both companies for some 
years, but he retired from the board of the Trust in 1937, and in 
the same year announced that he had no longer any interest in 
the management of Associated Newspapers, Ltd., or the "Daily 
Mail." The present chairman of both companies is his son, the 
Hon. Esmond Harmsworth. 

On a shareholding or proprietorial basis, the Harmsworth 
family no longer occupy the position in regard to the " Daily 
Mail " that they formerly did, and their holdings are comparatively 
small. The Daily Mail and General Trust, with its 40 per cent. 
ownership of Associated Newspaper shares, can be said to have a 
virtual control of the three papers, but, as shown above, the 
control of the Trust itself is not dominated by any one or more 
large holders. 

The " News Chronicle " is an amalgam of the " Daily News " 
and the "Daily Chronicle." The latter was at one time the 
property of Mr. Lloyd George and his party fund, and had a circu­
lation of 700,000 or 800,000. The fierce competition of gifts and 
insurance indulged in by all the " popular " papers proved too 
much for the " Chronicle " and it was merged with the " Daily 
News " in 1930. 

The "Daily News" had previously swallowed two other 
Liberal papers, the " Morning Leader " and the " Westminster 
Gazette." The latter was transformed into a morning paper by 
the first Lord Cowdray after an existence of 28 years as an evening 
journal. During the whole of that period it is said to have made a 
profit in only one year. 

Famous for the cartoons of F. Carruthers Gould and the able 
front-page leaders of Mr. J. A. Spender, it was anything but 
efficient in other respects. As a morning paper it achieved a sale 
of something like 300,000 a day, based almost entirely on an 
insurance scheme. Lord Cowdray and his heirs are said to have 
lost nearly three-quarters of a million sterling before refuge was 
found in the arms of the "Daily News." 

9 



LONDON N E W S PAP E RS : THEIR O WNERS AND CONTROLLERS 

The "News Chronicle" is owned by the Daily News, Ltd., 
through its IOO per cent. subsidiary-News Chronicle, Ltd. The 
Daily News,Ltd., has a capital of £563,185 (of which £!93,500 is in 
Ordinary shares of 2s. each) but the money engaged in this enter­
prise is obviously much more than this amount. Of the 1,935,000 
shares, 990,000 are owned by the Cadbury Trust, and a 
further 680,000 are the private property of members of the 
Cadbury family and their Trustees. Other holders are Mr. B. F. 
Crosfield with 50,000, Sir Walter Layton 75,000 and Mr. Ernest 
Parke 50,000. All the Preference shares are held by the owners 
of the Ordinary shares. 

The Cadbury Trust was founded by the late Mr. George 
Cadbury for the purpose of controlling the "Daily News" (now 
the " News Chronicle "). The Trustees consist of members of 
the Cadbury family and three others, Sir Walter Layton, Mr. 
Ernest Parke and Mr. B. F. Crosfield, the latter of whom married 
into the family. The chairmanship of the Trust is held for three 
years by all the Cadbury Trustees in turn, the present chairman 
being Major Egbert Cadbury. It is understood that as far as the 
Cadbury Trust itself is concerned, the Trust Deed provides that 
any dividends received from the Daily News, Ltd., shall be used 
either for charitable purposes, or in the interest of the com­
pany's business and of its employees. 

The circulation of the "News Chronicle" is 1,317,176, and 
nowadays it is running the " Daily Mail " hard for third place. 
The active management and working control are in the hands of 
Sir Walter Layton, who achieved fame as an economist before he 
engaged in newspaper work. The chairman of the company is 
Mr. Laurence J. Cadbury. 

Under the same ownership is the evening" Star," which sells 
502,639 and occupies second place in the list of evening sales. 

Of the two picture papers the " Daily Sketch " is owned by 
Allied Newspapers, Ltd. It was founded by the late Sir Edward 
Hulton, and has a week-end edition in the " Sunday Graphic." 
To the same company also belongs the "Sunday Times." 

During the week-end it was announced that the " Sunday 
Referee," which has been owned for a number of years by Mr. 
Isidore Ostrer, of Gaumont-British Picture Corporation, had 
been amalgamated with the " Sunday Chronicle." 

10 



LONDON NEWSPAPERS: THEIR OWNERS AND CONTROLLERS 

The latter is a paper belonging to Allied Newspapers and 
published in Manchester. In future the combined paper will 
also be issued in London. It would be interesting, by the way, 
to know how many hundred thousand pounds this essay in 
newspaper ownership has cost Mr. Ostrer. 

Lord Kemsley is chairman of Allied Newspapers, and also the 
largest shareholder. Through his own holding, and that of his 
family, he virtually owns a controlling interest in that company 
and exercises sovereignty over one London daily and three Sunday 
newspapers. 

., 

The " Daily Mirror " and the " Sunday Pictorial " are 
owned by separate public companies. The two papers are issued 
from the same building, and the boards of directors are almost 
identical. Mr. John Cowley is the chairman in each case. 

Both papers were formerly controlled by Lord Rothermere, 
who, in those days, owned a majority of the shares, and his 
nephew Mr. Cecil Harmsworth King is still a director of the two 
companies. Lord Rothermere publicly announced in March, 
r93r, that he had entirely severed his connection with the com­
panies, and no longer owned any shares in either of them. 

There has been much curiosity expressed in regard to the 
ownership of these two papers of recent years. The fact is that, 
as the result of sales on the market of Lord Rothermere's holdings 
and those of other large owners, the shares of both companies are 
so widely distributed among the public that there is no control 
in any possible combination of large holders. 

There are in all 5,600,000 5s. Ordinary shares in the Daily 
Mirror Company. The largest holdings are in the names 
of Drummonds Branch nominees and C.O. nominees (Lloyds 
Bank) with 250,000 and 228,180 shares respectively. The next 
largest is that of F. G. Burt and Sir John Ellerman with 153,725. 
Mrs. Evelyn Staines, c/o Coutts nominees, has 92,672 and also 
owns 56,403 shares in the Sunday Pictorial Co. Mr. John Cowley 
has 34,142 standing in his own name. 

The Sunday Pictorial Company has r,050,000 £r Ordinary 
shares, of which roughly a quarter are owned by its companion 
company. There is, as stated above, one holder of 56,403 shares, 

11 



LONDON NEWSPAPERS: THEIR OWNERS AND CONTROLLERS 

and the remainder, with the exception of the comparatively small 
holdings of the directors, are held by the public. 

The " Daily Worker " is the name of a Communist paper 
published daily in London. Its objects and contents are so 
largely propaganda that it cannot be accurately described as a 
daily newspaper in the ordinary meaning of that description. 

Of the Sunday papers not allied with other newspapers there 
is, first, the " Observer," owned by Viscount Astor, who is a 
brother of Major Astor, the principal owner of the " Times." 
There has always been a great confusion in the public mind as to 
which brother owned which paper. 

Probably when, in the not far distant future, as political prophets 
tell us and as all Fleet-street hopes, Major Astor assumes a different 
name, this confusion will disappear. The " Observer " was once 
the property of Lord Northcliffe, and was sold by him to Viscount 
Astor's father. 

Perhaps the name most prominently associated with the 
paper in the public mind is that of the editor, Mr. J. L. Garvin, 
one of the most celebrated and one of the most prolific publicists 
of the day. 

The "News of the World" has the largest circulation of any 
English newspaper, daily or Sunday. Lord Riddell was the 
chairman and one of the largest shareholders, but not, as com­
monly supposed, the largest. 

Since his death a public issue of Preference shares has been 
made, but the Ordinary capital is still privately held, mainly by the 
trustees of the late Sir Charles J. Jackson, the great authority 
on English silver, and Sir Emsley Carr. The latter has been the 
editor for many years, and holds the position of control. 

The remau1.mg Sunday paper is "Reynolds News," which 
became the property of the Co-operative Society a few years ago. 

It is believed to have a circulation of about 500,000, which, 
though substantial, is the smallest of any Sunday paper of a similar 
class. 

12 



LORD SOUTHWOOD 
Daily H erald 

People 

LORD KEMSLEY 
Daily Sketch 
Sunday Times 

Sunday Graphic 
Sunday Chronicle & Referee 

SIR WALTER LAYTON 
News Chronicle 

Star 

MR. LAURENCE J. CADBURY 
News Chronic!e 

Star 
(Chairman) 



LONDON NEWSPAPERS: THEIR OWNERS AND CONTROLLERS 

The paper is published by the Co-operative Press Ltd. and 
as this is a company registered under the Friendly Societies the 
ordinary particulars are not obtainable. It is safe to say, however, 
that the funds of the Co-operative Society have not been materially 
increased as the result of its entry into newspaper ownership. 

Mr. A. Barnes, M.P., is the chairman of the board of directors. 

I have been induced to give this lengthy review of the owner­
ship of London papers largely by the great ignorance which 
exists in the public mind on the subject, and also by the frequent 
allegations of anti-Semites that many of the London newspapers 
are in the hands of Jewish interests. The details I have given, 
which are easily verifiable, effectively dispose of the latter point. 

As for the first, I have been asked more than once if I owned 
the "Daily Mail." I have heard stated, as a fact, the humorous 
fiction that Lord Rothermere owned the " Star," and I have 
been told on many occasions that Lord Astor, and not his brother, 
owned the "Times." 

In these days of acute political tension it is perhaps advisable 
that the public should know exactly whose views the various 
papers are expressing. Although not all the proprietors and 
controllers I have named are what are generally called working 
journalists, they are in each case personally responsible for the 
policy which their respective papers adopt. 

The possible exceptions are the two Astor brothers. Major 
Astor is said to leave the political control of the " Times " in the 
hands of its editor, Mr. Geoffrey Dawson, while, with the 
exception of a decided inhibition on temperance matters, Lord 
Astor delegates to Mr. Garvin the responsibility for the views and 
policy of the " Observer." Sir Walter Layton controls the 
"News Chronicle" as the representative of the Cadbury family. 

To sum up, in London there are eight daily, three evening, 
and ten Sunday papers. For his daily information the reader has 
a wide choice. Actually the choice is not so wide as it seems, 
for the eight journals divide themselves sharply into two or three 
classes. A good deal could be said on this subject and on the 
influence and value of the huge circulations obtained by the 
" popular " newspapers as the result of attractions other than 
the contents of their editorial columns. That, however, is a 
matter which had better be left for another time. 

13 



) 

' 
,:~~)~,, . 

·:~~ ~'f ('. 

-z. 
·--:;- ....... . ,, ·' 

. ;--.__~ 

f"i\!tti?~:~< ' -----·_, 
.._:: __ ,., 

Daily Telegraph & Morning Post Building, 
Fleet-street, London. 



THE DAILY TELEGRAPH'S 

THREE-QUARTERS OF A MILLION SALE. 

WE make the announcement to-day* that the readers of 

THE DAILY TELEGRAPH now number more than three­
quarters of a million. The actual daily sale for the 

month of May reveals a figure of 763,557, compared with that of 
662,000 for the same month in 1938. 

Right through the history of THE DAILY TELEGRAPH there 

has been a peculiarly close bond between the paper and its readers, 
and it has occurred to me that they would welcome a review of 
the progress we have made in recent years. 

Early in 1927 the late Viscount Burnham accepted a place on 
the Simon Commission which was being sent to India to hold an 
inquiry there. He had succeeded his father, the first Lord 
Burnham, as principal proprietor of the paper, and exercised 
absolute control. The ownership was held mainly in a number of 
family trusts created by the original proprietors. Lord Burnham 

himself was the owner, directly or otherwise, of something more 
than 25 per cent. 

Lord Burnham was then 67 years old. As long as he lived 
the control was in his hands and his powers were absolute. On 
his death there was no way of appointing a successor except by 
application to the Courts. The situation would have been very 
similar to that which obtained in the Walter family in regard to 

control of the " Times." The Simon Commission would involve 
a considerable strain and a lengthy absence from this country . 

• 
There was also another important consideration. The paper 

had been steadily losing ground for a number of years. Its printing 

* DAILY T ELEGRAPH & MORNING P OST, 13th June, 19 39. 

15 



LONDON NEWSPAPERS; THEIR OWNERS AND CONTROLLERS 

plant had been renewed in 1922 at a very large cost, but the 
machines were made for the old page, with columns 25 inches 
long against the usual 22 inches. The size was an inconvenient 
and costly one and long out of date. Large capital expenditure, 
coupled with a policy which would prohibit any distribution of 

profits for some years to come, was necessary if the paper was 

to survive. 
Lord Burnham did not feel that he could be responsible 

for such a policy, and decided to sell. It has been stated that 

offers were made to various people. This is not the case. In 
conjunction with his nephew, Colonel (now Brigadier) Lawson, 

he reviewed the possible purchasers and found the likely-and 
desirable-number very restricted. The owners would need 
faith, courage and experience. An early return on their capital 
could not be expected or assured. Family feelings and pride 
forbade a sale to speculators. Newspapers cannot be hawked 

about for sale like factory premises. 

• • 

I had been editor-in-chief of the " Sunday Times " since 
1915, and, encouraged by the success with which that paper had 
met, was anxious to try my hand at a serious London daily. 
Lord Burnham knew of this from conversations we had had, and 

he decided to approach me in the first instance. The negotiations 
resulted in the formation of a partnership between my brother, 
Lord Kemsley, Lord Iliffe, and myself to acquire THE DAILY 

TELEGRAPH. 
The most important interview took place in the Oxford and 

Cambridge Club. Lord Burnham having omitted to reserve a 
private room, the conversations were held in the billiards room ! 

We assumed control on January 2, 1928. The net daily sales 
were found to be in the neighbourhood of 84,000. The price of 

the paper was twopence but, in common with the " Times," 
members of certain professions were supplied, under a special 

arrangement with newsagents, at a penny. 

16 



MR. JOHN COWLEY 
Daily Mirror 

Sunday Pictorial 

SIR EMSLEY CARR 
News of the W orld 

MR. J. L. GARVIN 
Observer 

VISCOUNT ASTOR 
Observer 

(Proprietor) 

MR. A. BARNES, M.P. 
R eynolds News 



LONDON NEWSPAPERS: THEIR OWNERS AND CONTROLLERS 

The number of readers buying the paper at this reduced 
rate was about 10,000, or roughly an eighth of the total sale. 
This system remained in force so long as THE DAILY TELEGRAPH 
was sold at twopence and is, I believe, continued by the " Times " 

to-day. 

At an early date it became evident that not only was an entirely 
new printing plant required, but that the building which housed 
the editorial department and other offices was far too small to 
permit of the necessary expansion of staff. The office building 

dated back to 1882, when it was opened by Edward VII, then 
Prince of Wales. For many years it was the show place of Fleet­
street, its ground floor being devoted to one room, known as the 

Pillar Hall. 

Back of it lay the printing works, and some idea of the 

erstwhile prosperity of the paper can be gained from the fact that 
the whole site covered one and a half acres of freehold property. 
With the further area acquired for the new building and the 
extension of the printing and publishing offices, THE DAILY 
TELEGRAPH now owns and uses nearly two acres of freehold land . 

• 

A revived efficiency and a new spirit of enterprise soon checked 
the drop in sales ; but from the first assumption of editorial 
control it was apparent to me that there was no future for a 
DAILY TELEGRAPH at twopence. Equally apparent was the fact 

that reduction in price to a penny was only possible when a new 
printing plant became available and fresh life had been breathed 
into the editorial policy. 

Nevertheless, in the period of two and three-quarter years 
which preceded the reduction in price, we succeeded in raising 

the sale to just under 100,000 at the unpopular price of twopence. 

It is a pleasure to me to record the fact that while in the 
progress of this regeneration the editorial staff was largely increased, 

17 



LONDON NEWSPAPERS: THEIR OWNERS AND CONTROLLERS 

the nucleus remained almost the same as it was in 1928, when the 
change of proprietorship took place. 

On the 1st December, 1930, the price of THE DAILY 
TELEGRAPH was reduced to one penny. This meant an immediate 

loss of £60,000 per annum in the revenue from sales. No alteration 
of the smallest character was made in the editorial policy, the 
normal size of the paper, or in any other direction whatsoever. 
The price figure on the front page was changed ; in every other 
respect THE DAILY TELEGRAPH of December I was exactly the 
same kind of paper that it was the day before, and had been for 
the eight months since the new machinery had been brought 

into play. 

For the month of November the sales had averaged just 
under the 100,000. In December they were over 175,000, and 
in January 200,000. With the exception of seasonal fluctuations 

they have never since looked back. 

They are printed below for the month of May in each of the 

last nine years. 

1931 226,324 1935 417,548 
1932 274,250 1936 489,568 

1933 320,000 1937 565,262 

1934 353,648 1938 662,730 

1939 763,557 

It will be seen that for the second year in succession the sale 
has increased by approximately 100,000. The absorption of the 

"Morning Post" in October, 1937, accounted for a considerable 
part of the increase made in the sales for 1938. It was calculated 
at the time that the bulk of the readers had been retained by the 

combined paper. 

The past twelve months have seen a series of international 
crises almost unparalleled in our history. That the sale should 
have made by far its biggest annual increase-if we except 

1937-8-during such a period is a remarkable endorsement of 

the editorial and news policy followed. 

18 



LONDON NEWSPAPERS: THEIR OWNERS AND CoNTR0LLERS 

When we reverted to the old price of one penny there were 

very few people indeed, in Fleet-street or elsewhere, who believed 

that it was possible for a paper of the character of THE DAILY 

TELEGRAPH to achieve a sale of anything approaching the present 

figures. I cannot claim to have been such an optimist myself. 

The field was an uncharted one and the growth has astonished 

the experts as much as anybody else. 

Recently the front page was changed so as to carry the 

principal news of the day instead of the announcements of Births, 

Marriages and Deaths and miscellaneous advertisements which 

had appeared there for many years. The change was dictated 

solely by the conviction that the vital news of each day should be 

immediately available, · without the paper having to be opened. 

From an advertising point of view it could stimulate no increase 

in revenue and no likely decrease. 

The general reception was one of warm approval. Some old 

readers did not take kindly to the innovation. That we expected­

no decisive change in an old friend is universally approved. 

The main fear expressed in the many hundreds of letters we 

received on the subject was that this was only the herald of sweeping 

changes in the character of the paper itself. 

Seven weeks' experience, as we now know from our corres­

pondence, has been sufficient to dissipate that fear . 

• • 
In an article published at the time the 500,000 figure had 

been reached I asked the question how high we could climb, 

without feeling confident enough to give an answer. Nowadays 

the growth has gone so far that I am not alone in thinking that the 

round million a day is a figure to which we may reasonably aspire. 

One thing I would make definitely and abundantly clear. No 

ambitions of increased sale will ever be allowed to influence 

in the slightest degree, the present policy and character of 

THE DAILY TELEGRAPH. 

19 



Printed by St. Clements Press Limited, 
Portugal Street, London, W.C.2, and 
published by the Daily Telegraph and 
Mornin~ Post, 135. Fleet Street, E.C.4 . 


